ציפוי מתכות

איך ציפוי מתכות מעכב קורוזיה?

קורוזיה נוצרת כתוצאה מחשיפה של חומר לסביבה. זהו תהליך כימי הרסני המוכר בעיקר מחלודה. במקרה של חלודה, הקורוזיה נוצרת כאשר הברזל בא במגע עם אוויר. הנוכחות של חמצן ולחות בתוך האוויר מעודדת שיתוך והקורוזיה מואצת בנוכחות מים. יחד עם זאת, ניתן להגן על מתכת מפני קורוזיה באמצעות ציפוי במתכת אחרת. הציפוי נעשה עם מתכת עמידה לגורמי הקורוזיה והדוגמא האידיאלית לכך היא שימוש באבץ.

אבץ הוא יסוד כימי המשמש לגלוון פלדה. הוא מתחבר עם חמצן ואל מתכות אחרות, מגיב עם חומצות מהולות בתהליך המשחרר מימן והוא נפוץ מאוד לצד ברזל, אלומיניום ונחושת. ציפוי אבץ אידיאלי עבור שורה ארוכה של מתכות ומשמש בתעשיית התחבורה, הצבא והמשק. הוא תורם בתהליכי גלוון מתכות למניעת קורוזיה וחלודה ואף נכלל במרבית תכשירי הויטמינים הנמכרים ללא מרשם רופא.

שיטות לעיכוב קורוזיה

מלבד השימוש בציפוי אבץ, יש עוד כמה תהליכים של ציפוי מתכות לעיכוב קורוזיה:

א. צבע עמיד – אנשי מקצוע בתחום המתכות יודעים כיצד להשתמש בצבע עמיד על מנת להגן מפני קורוזיה. צבע עמיד מכיל מרכיבים מיוחדים המונעים את החשיפה של המתכת ללחות ולחמצן, כמו גם מגנים מפני חדירה שלהם לתוך החומר עצמו.

ב. ציפוי בחומר שמנוני – ציפוי של מתכות בחומר שמנוני מונע את המגע של המתכת עם המים וכך מעכב קורוזיה.

ג. הגנה קתודית – יש שיטות בהן משתמשים בציפוי לצורך יצירת מגע עם מתכת אחרת בעלת פוטנציאל חיזור גבוה המשותכת במקום המתכת המוגנת. הגנה קתודית כזו מבוססת על שימוש בפיסת מתכת הנוטה לשיתוך, המחוברת במעגל חשמלי לגוף עליו מגנים. באופן עקרוני, השימוש הנפוץ בהגנה קתודית הוא בתהליך ציפוי אלקטרוכימי. בתהליך הזה האנודה המתכתית מחליפה את המתכת שנלקחת מתמיסת הציפוי.

לסיכום, אבץ הוא לא החומר היחיד שאיתו ניתן לצפות מתכות ולהגן עליהן מפני שיתוך. יש מגוון רחב של שיטות נוספות והמטרה המשותפת לכולן היא לעכב ככל האפשר את הקורוזיה. שיטות ציפוי מתכות מוכיחות את עצמן ומונעות נזקים בלתי הפיכים לרכוש ולציוד תעשייתי.

ציפוי מתכות באבץ